Baťův kanál, 2015

  • vyvěšeno: 19.12.2015
  • sňato:
  • vyvěsil: Marek Přecechtěl
  • zpráva

Letošní horka táhly k vodě - na Baťáku to bylo znát

Letošní léto bylo ve znamení rekordních teplot. A vedra vždy táhnou lidi k vodě. Nebylo snad jediného koupaliště, které by výrazně nezlomilo rekordní návštěvnost. Teplo táhlo i na jinou vodu – turistickou vodní cestu Baťův kanál. A to dokonce tak, že se letošní návštěvnost na lodích brázdících toto krásné dědictví první republiky vyrovnala rekordní návštěvnosti v roce 2012 a vyšplhala se na krásných 80 tisíc turistů.

Uplynulá plavební sezóna byla sezóna sklizně. Velké investice se připravují několik let, a proto není úspěch – sklize? – každý rok, jako třeba v zemědělství. Letos jsme se dočkali dokončení a otevření zatím největší novodobé investice na Baťově kanálu – přístavu v Petrově. Tato moderní stavba se vším nutným vybavením pro dlouhodobé i krátkodobé kotvení lodí opět zvyšuje kvalitu služeb na Baťově kanálu.

Sklízelo i Povodí Moravy správce Baťova kanálu. V rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce SR/ČR postavil dvě lodě. Edukační Jan Amos slouží hlavně pro environmentální vzdělávání. Ale všichni uživatelé „Baťáku“ dlouho očekávali hlavně druhou loď – Jožin, kterého pokřtil stvořitel Jožina z bažin Ivan Mládek. Úkolem Jožina bude ale Baťův kanál bažin hlavně zbavovat.

Těžkou vodohospodářskou zkoušku vystavilo letošní počasí plavební soustavě Baťův kanál a vodní cesta obstála na výbornou. Dlouhodobé průtoky na úrovni sucha neznamenaly významné omezení pro plavbu. V hodonínské jezové zdrži sice plavbu omezoval ve dně jdoucí ropovod, ale jinak důmyslný odkaz našich předků obstál.

A chtělo se ve velkém vedru cyklistům na cyklostezku podél vody nebo radši mířili na obležená koupaliště? Chtělo. Čísla z měřících stanic ukazují téměř stejné údaje jako v lo?ském roce. V Huštěnovicích to bylo do konce srpna 200 tis. průjezdů při neskutečném denním průměru 825. Maximum bylo 1. srpna 3 973 záznamů. Kunovský les vykázal ve stejném období 120 635 cyklistů, bruslařů i pěších. Strážnické měření ukázalo také velmi slušné číslo 108 495. Ukazuje se, že investice do cyklostezek mají smysl. Zvláště důležitý úsek Kroměříž – Otrokovice po hrázi přes Kvasice znamenal výrazné zvýšení bezpečnosti pro návštěvníky regionu na kolech.

Snad nás i v budoucnu čekají roky sklizně, i když jim nutně předchází příprava půdy, sázení, hnojení, odplevelení, někdy i nutná závlaha a až pak někdy potom vytoužená sklize?.

Vojtěch Bártek
Baťův kanál, o. p. s.
www.batacanal.cz

Váš komentář

* Váš email, nebude zveřejněn