Výstavbu  kanalizací  zastavila  novela

Výstavbu kanalizací zastavila novela


Inženýrské sítě se od začátku ledna nesmí pokládat pod silnice 1., 2., a 3. třídy. Stanoví to novela zákona o pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti 31. prosince 2015. Situace je závažná a je potřeba ji urychleně řešit, upozorňují zástupci obcí.
Proces schvalování novely záko­na č. 13/1997 Sb. trval zhruba rok. Zákonodárci se zabývali řadou otázek jako mýtným, odtahy vozidel, křížením silnic se železnicí, úpravou kate­gorizace silnic a povolené rychlosti, přesunem výkonu správní agendy atd. Jedním z důvodů, proč senátoři vrátili novelu poslancům k přepracování, byl nesouhlas se zvýšením maximální po­volené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 km/h. Bez povšimnutí přitom prošla skutečnost, že z původ­ního zákona zmizel odstavec v § 36, díky němuž bylo možné zapouštění ka­nalizačních a jiných sítí do pozemních komunikací. „Je řada obcí, které jinou možnost než umístit inženýrské sítě do komu­nikace nemají. Zákon v tomto znění tak může způsobit nečerpání miliard korun z fondů EU a fakticky znemož­nit realizaci liniových staveb v obcích," upozornil Karel Ferschmann, staros­ta obce Němčovice na Rokycansku a předseda pracovní skupiny Sdruže­ní místních samospráv (SMS) ČR pro životní prostředí. ,,SMS ČR o tomto pochybení již na počátku února infor­movalo všechny dotčené resorty a vy­zvalo je k urychlené nápravě," doplnil. Jediné, co je podle novely možné, je umístění technické infrastruktury v místních komunikacích. To vymohl pozměňovacím návrhem senátor Pavel Eybert, starosta jihočeského města Chýnov. ,,To, že není možno budovat sítě zapuštěné do těles pozemních komuni­kací - silnic 1., 2. a 3. třídy ani do při­lehlých chodníků, představuje mnohdy zcela nepřekročitelnou překážku rozvo­je řady obcí a měst v České republice," podotýká Karel Ferschmann.

Projektant: Je to úplný nesmysl

Souhlasí s tím i projektanti. ,,Opatření mělo zřejmě zamezit tomu, aby se v pří­padě jakýchkoliv poruch sítí rozkopáva­la silnice, a to i nová. Nyní je ale situace neřešitelná. Zákon říká, že sítě smí být umístěné až metr za hranou silniční­ho pozemku. Ale tam už často začínají soukromé pozemky," vysvětluje projek­tant komunikací Václav Lacyk. ,,Podle norem navíc potřebujeme pro vedení kanalizace, vodovodního řadu, plyno­vodu, kabelů nízkého napětí, veřejného osvětlení a rozhlasu zhruba pruh čtyři metry široký. Znamená to, že mezi ro­dinnými domky potřebujete pruh širo­ký více než 12 metrů, abyste tam mohli zřídit vozovku, chodník a sítě technické infrastruktury," vyjmenovává. I on pro­to doufá v brzkou nápravu. ,,Myšlen­ka, že se nesmí do silničního pozemku ukládat žádné sítě, je sama o sobě úplný nesmysl," dodává. Kvůli chybě zákonodárců přichází již nyní některé obce o peníze. ,,Ti, kteří mají sice projekt už hotový, ale nemají vydané stavební povolení ani rozhod­nutí správců sítí a komunikací, stavební povolení už nedostanou, protože zákon to nyní neumožňuje. Projekt musí proto buď nechat upravit, nebo ho nemohou použít vůbec," vysvětluje Václav Lacyk. Upravit projekt má význam tam, kde je prostor pro vybudování kanalizace vedle silnice. Ani to ale není ideální. „Města a obce jsou nuceny k dalším výkupům ploch, tzn. k dalším nákla­dům za tyto plochy. A také za vynětí ze zemědělského původního fondu pro umístění sítí technické infrastruktury," upřesňuje Karel Ferschmann. V případech, kdy byla stavba ka­nalizace ve stadiu příprav, se celý pro­ces odkládá na neurčito. ,,Zastavují se nyní zároveň přípravné fáze projektů na vybudování inženýrských sítí. Jde o případy, kdy jsou jednání nyní na úrovni prvního stupně dokumentace, kterým je územní řízení. Aby stavební úřad mohl vydat územní rozhodnutí, potřebuje také souhlasné stanovisko správce komunikace a to nyní získat nemůže. S takovým problémem jsme se setkali například v Tachově," kon­statuje projektant.

Patnáct rodin zůstane bez kanalizace

Komplikace způsobila novela také v obci Krouna na Chrudimsku. Tam plánují v blízkém období vybudovat kanalizaci ve dvou směrech. ,,Na úsek pod silnicí od Svratky na Skuteč byla již podepsána smlouva se SUS Par­dubického kraje, takže tato část by měla proběhnout bez problémů. Ale měli jsme také předjednanou smlouvu s ŘSD ohledně pokládky kanalizace pod silnici 1/34 z Hlinska do Poličky. V den začátku platnosti novely bo­hužel tato smlouva nebyla ještě po­depsaná, takže kanalizaci nemůžeme teď vybudovat podle původních plá­nů v plném rozsahu," popisuje situaci starosta obce Petr Schmied. ,,Museli jsme projekt nechat změnit a vyjmout dvě stoky a tento úsek budeme muset řešit nějak v budoucnu zvlášť," dodá­vá. Jak a kdy, to v tuto chvíli netuší. ,,Bude se to týkat asi patnácti rodin­ných domů, jedné firmy a benzinové pumpy," upřesnil. Výstavba části kanalizace, kterou je možné za součas­ných podmínek realizovat, bude podle něj pravděpodobně zahájena v příštím roce nebo na začátku roku 2018.

Ministerstvo prý nápravu chystá

Zpravodaj zákona, poslanec Karel Ši­dlo, informoval již začátkem března zá­stupce Sdružení místních samospráv, že Ministerstvo dopravy nápravu chys­tá. "Připravuje jednoduchou novelu zákona o pozemních komunikacích, a to vrácení původního textu § 36, odst. 4 do platného zákona. Tím by bylo umožněno opět vkládat potřebné inže­nýrské sítě nejen do místních komuni­kací, ale i do silnic v obcích. V současné době hledáme s ministerstvem způsob rychlého projednání a přijetí potřebné novely," uvedl v e-mailu adresovaném SMS ČR. Starostové obcí ale dosud žád­né konkrétní zprávy nemají. "Nevím zatím nic. Mluví se o termínu kolem poloviny roku, ale jestli se podaří do té doby změnu přijmout, nevíme," uvedl Karel Ferschmann.

Co ještě přinesla novela zákona o pozemních komunikacích:

  • Dálnice budou rozděleny na dálnice I. a II. třídy, celkem tedy bude v ČR 300 km dálnic.
  • Správní agendu veřejně přístupných účelových komunikací budou vykonávat jen obce s rozšířenou působností.
  • Vraky nebude možné odstavovat ani na veřejně přístupných účelových komunikacích. Povinnou osobou není nově vlastník vraku, ale jeho provozovatel. Povinnost odstranit vrak stanoví silniční správní úřad provozovateli vraku, a pokud ten tuto povinnost nesplní do dvou měsíců, vozidlo může být předáno k likvidaci na náklady jeho provozovatele.
  • Na 24 úsecích silnic první třídy, které jsou dostatečně široké, čtyřproudé, s oddělenými směry jízdy a s mimoúrovňovými křižovatkami, by měla být od roku 2016 povolena maxi­mální rychlost až 110 km/h.
  • Při splnění určitých stanovených podmínek, jako je např. existence náhradní objízdné trasy, je možné umístit na silnice II. a III. tříd značku se zákazem vjezdu pro tranzitní nákladní dopravu.
  • Pro novou stavbu místní komunikace lze pozemky vyvlastnit jen v případě, jedná-li se o místní komunikaci 1. třídy.
autor: Lucie Sýkorová, Zákon o pozemních komunikacích, zdroj: Veřejná správa 9/2016

Váš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky mažeme.

Pozvánka: Otrokovická bitva
Pozvánka: Otrokovická bitva
Kulturní akce, červen
Kulturní akce, červen

Podobné

Souhlas s používáním Cookies

Pro správné fungování tohoto webu se používají soubory cookies.
Cookies nepoužíváme pro žádné marketingové a analytické účely.