Marek Přecechtěl
24. března 2016
Úměrně s rostoucím množstvím řidičů, převáděním přepravy na silnice, zvyšováním komfortu cestujících či dostupnosti, je budována i síť pozemních komunikací. Její výstavba je stále složitější. Jediné, co zůstává v plánech stavitelů a projektantů stejné, je zvyšující se důraz na bezpečnost. A právě s tím úzce souvisí výstavba kruhových objezdů.Kruhový objezd, rondel nebo okružní křižovatka je typ křižovatky kruhového tvaru, který obvykle zvyšuje bezpečnost silničního provozu. Rozděluje celou křižovatku do několika jednoduchých křižovatek okolo kruhu uprostřed, čímž se pravidla týkající se průjezdu křižovatkou značně zjednoduší. Středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji, a proto i případné nehody mívají jen lehké následky. V případě nehody se vozidla obvykle srazí boky v ostrém úhlu, zatímco na klasické křižovatce ke střetu dochází spíše v pravém úhlu nebo čelně s výrazně horšími následky. Výjimku tvoří nehody, kdy řidič z nějakého důvodu, nejčastěji nesoustředěním se na jízdu, středový kruh přehlédne. Kruhové objezdy jsou nejčastěji používané ve městech a na jejich periferiích. V České republice si výraznější oblibu získaly až v devadesátých letech 20. století. Průjezd kruhovým objezdem se v jednotlivých zemích může mírně lišit. To potvrzuje i postupný vývoj legislativy týkající se jízdy po kruhovém objezdu v ČR. Dnes jsou všechny kruhové objezdy značeny jednotně, i když výjimka potvrzuje pravidlo.
Typ křižovatky | Počet nehod | Usmrcení | Škoda v 1000 Kč |
---|---|---|---|
Kruhový objezd | 826 | 4 | 38 245 |
4-ramenná | 8 138 | 70 | 700 776 |
3-ramenná | 9 047 | 60 | 614 278 |
(5) Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.Z uvedené citace je zřejmé, že i v případě kruhového objezdu platí klasické dopravní značky – Dej přednost v jízdě a Stůj, dej přednost v jízdě. Pokud na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu nejsou tyto značky osazeny, platí přednost zprava. Je tak zřejmé, že ono kdysi uznávané pravidlo, které přiznávalo přednost v jízdě vozidlům jedoucím na kruhovém objezdu, již neplatí. Jediné co platí, jsou dopravní značky. Značka „Kruhový objezd“ tedy nijak neupravuje přednost v jízdě a je jen příkazovou značkou, která ukazuje způsob, resp. směr, jízdy křižovatkou. Přednost v jízdě je i na kruhovém objezdu vždy dána značkami upravujícími přednost nebo předností zprava. Pokud má vjezdová komunikace do kruhového objezdu více pruhů, dodržujte jednoduché pravidlo: Do pravého jízdního pruhu, který je vně kruhového objezdu, se řadí vozidla opouštějící objezd první odbočkou, do vnitřního jízdního pruhu (levého) vozy opouštějící objezd poslední odbočkou. Vždy sledujte i vodorovné dopravní značení – čáry na silnici. Nespornou výhodou kruhových objezdů je jejich propustnost, tudíž plynulost dopravy. Každá okružní křižovatka má však svou maximální snesitelnou intenzitu provozu, což někteří účastníci silničního provozu stále nechápou a myslí si, že troubením docílí změn ... další informace: Skryté novinky pro řidiče: přednost na kruháčích se mění. A není to jediná změna
17.10.2023 Otrokovice, J. Jabůrkové
7.8.2019
30.12.2013