Info: Plavební komora

Info: Plavební komora


Po dálnici brzdí aktivisté i vznik plavební komory, na niž čeká Kroměříž

Vybudování průplavu na Bělovském jezu, díky kterému by se Baťův kanál prodloužil až do Kroměříže, se opět komplikuje. Proti územnímu rozhodnutí se odvolaly ekologické organizace, mezi jinými i Egeria. Ta se vymezuje i vůči chystaným dálnicím ve Zlínském kraji.

Spolek Egeria, v němž působí ekolog Miroslav Mach, už dříve podal žaloby k soudu kvůli chráněným živočichům, kteří žijí v trase dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem (více v článku Dálnice D49 má zelenou, soud zamítl i žalobu kvůli čmelákovi a žabám).

Teď aktivisté napadli územní rozhodnutí pro výstavbu průplavu na Bělovském jezu na řece Moravě u Otrokovic.

Přidal se také spolek Westerňáci a ekologické hnutí Děti Země, čímž se celý projekt, díky němuž by mohly výletní lodě jezdit na Baťově kanálu až do Kroměříže, zase odkládá.

„Jsou to standardní obstrukce, které tyto organizace dělají podobně jako u dálnic. Celá stavba se tím pádem odkládá o rok, možná i více, nemůžeme s tím nic dělat,“ reagoval mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Ekologické organizace měly věcné i formální připomínky. Požadovaly například, aby se v rámci plavební komory vybudoval rybí přechod, a upozorňovaly na to, že plavební provoz bude mít negativní dopad na některé druhy obojživelníků, kteří u jezu žijí.

„Takzvaný rybochod by tam měl být. Když se dělá taková velká věc, mohlo by se investovat do zlepšujících opatření. Chtěli jsme, aby v místě nebyla pro ryby další migrační překážka,“ sdělil předseda spolku Westerňáci Michal Pospíšil, který chtěl podáním odvolání podpořit Egerii a Děti Země. „Naše odvolání byla v podstatě identická,“ přitakal.

Ekolog Miroslav Mach s MF DNES dlouhodobě nekomunikuje, předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik nebyl k zastižení.

Podle Bukovského rybí přechod není z technického hlediska možné u plavební komory vybudovat, odvolává se na odborný posudek a vyjádření ministerstva životního prostředí. To také sdělilo, že lodní provoz chráněné tvory neohrozí natolik, aby se jez nemohl pro lodě upravit.

Ekologové také říkají, že stavební úřad nedodržel podmínky pro zveřejnění rozhodnutí závěrů řízení EIA, v němž se posuzují dopady staveb na životní prostředí.

Požadují také, na což mají jako účastníci řízení nárok, aby všechna závazná stanoviska přezkoumaly nadřízené orgány. Tak například stanoviskem hygieny se zabývá ministerstvo zdravotnictví a stanovisko Státní plavební správy kontroluje ministerstvo dopravy.

„Jsou tam desítky takových stanovisek, jejich přezkoumání může podle našich zkušeností trvat i rok,“ odhadl Bukovský.

 

Je to neštěstí a zklamání, říká starosta Otrokovic

Územní rozhodnutí posoudí jako odvolací orgán krajský úřad, který ho buď potvrdí, čímž nabude právní moci, nebo vrátí spis otrokovickému stavebnímu úřadu s tím, aby zahájil nové územní řízení. Podobný scénář už se objevil dříve, když bylo vydáno územní rozhodnutí poprvé a po připomínkách ekologů bylo zrušeno.

„Pro mě je naprosto nepochopitelné, že to naše legislativa umožňuje. Je to neštěstí a velké zklamání. Je to stejný princip jako u dálnic, které tato země potřebuje,“ řekl k odvolání ekologických organizací starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

„Propojení plavební cesty do Kroměříže je třeba udělat, protože se tím Baťův kanál zatraktivní. Čekají na to nejen Otrokovice,“ doplnil.

Záměr, který podporují města a obce podél kanálu, se zase výrazně brzdí. Příprava projektu už dříve dva roky stála kvůli nesplnitelné připomínce ministerstva životního prostředí, jež v závěru řízení EIA požadovalo, aby byl zatrubněn nedaleký Široký potok. Ten však vyschl (více v článku Úřady zrušily nesmyslný požadavek, Kroměříži pomůže plavební komora).

Poté, co územní rozhodnutí nabude právní moci, začne Ředitelství vodních cest řešit dokumentaci ke stavebnímu povolení a vykupovat potřebné pozemky.

„Musíme získat asi deset pozemků, které mají vesměs soukromí vlastníci. Se všemi jsme už jednali a doufáme, že to proběhne úspěšně,“ upřesnil Bukovský.

Podle něho by mohlo být stavební povolení vydáno do poloviny roku 2020, přičemž bude opět možné podat proti němu odvolání. Pokud by se nikdo neodvolal, mohly by lodě po nové části vodní cesty jezdit od roku 2023.

Zdroj: zlin.idnes.cz

Komentáře: 3

  1. Oldřich Stejskal says:

    Kdy už se tomu ksindlovi zakrslýmu – Patrikovi z Dětí Zěmě stane „nějaká nehoda“? Vždyť ten zmetek škodí, kudy chodí! U nás za vsí blokoval několik let výstavbu D8. Sice nám hučí dálnice kousek za barákem, stavba nám zničila pole, ale neskutečně se ulevilo dopravě v okolí. Naše vesnice to sice dost odnesla, ale desítkám ostatních obcí se neskutečně ulevilo. Ten ekoterorista má neskutečný štěstí, že je tak zdaleka. Bejt z Ústecka, tak by byl bit jak žito!

  2. Belovska komora says:

    Bata vybudoval nevim cca 10 plavebnich komor za 4 roky,tenhle stat neni schopen postavit jednu plavebni komoru..diky ksindlum co maji komplexy a predsudky.

  3. absolutní neschopnost says:

    sleduji už tuto stavbu nestvabu už asi 100let , lidé za toto zodpovědní přicházejí a odcházejí , vždy sliby a sliby jak už je všechno připravené a dotáhnuté do konce. PROBOHA TOTO UŽ JE ABSOLUTNÍ NESCHOPNOST !!!!!!!!!!!!!!!!

Váš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky mažeme.

KAMENICTVÍ G.A.L.
KAMENICTVÍ G.A.L.
Pozvánka: 1. srpnová sobota
Pozvánka: 1. srpnová sobota

Souhlas s používáním Cookies

Pro správné fungování tohoto webu se používají soubory cookies.
Cookies nepoužíváme pro žádné marketingové a analytické účely.